
Kurz je určen učitelům, kteří chtějí cíleně podporovat matematické nadání žáků v běžné třídě a hledají inspiraci pro práci s akcelerovanými dětmi. Účastníci se seznámí s inovativním modelem systematického rozvoje matematicky nadaných žáků, který vznikl na základě výzkumného projektu Masarykovy univerzity. Během dvou dnů získají praktické zkušenosti s metodikou, která propojuje tradiční učivo s atraktivními úlohami vyšší kognitivní náročnosti, hravými kontexty a interdisciplinárními přesahy.
Kurz v kostce
Více o kurzu
Program kurzu zahrnuje práci s bohatým souborem materiálů: 60 pracovních listů ve třech úrovních obtížnosti, výuková videa k vybraným tématům a metodické komentáře. Účastníci si vyzkouší úlohy z oblastí aritmetiky, geometrie, kombinatoriky, pravděpodobnosti, finanční gramotnosti i rekreační matematiky (magické čtverce, šifry, logické hrátky). Kurz nabídne tipy, jak diferencovat výuku, využívat manipulační činnosti, digitální technologie a jak vést žáky k objevování, argumentaci a tvořivosti. Součástí bude i reflexe zkušeností z ověřování ve školní praxi.
Cílem kurzu je inspirovat učitele k vytváření podnětného prostředí, které nadaným žákům umožní rozvíjet matematické myšlení, kritické uvažování a radost z poznávání.
Obsah kurzu
- Propojení získaných výsledků s rozvojovými materiály pro diferencovanou výuku (pracovní listy a rozvojová videa).
- Seznámení se s tematickými celky, jejich komplexitou, třemi úrovněmi pracovních listů.
- Rozvojová videa.
- Třídění pracovních listů podle rozšiřujících témat, podle náročnosti (míry rozvoje schopností žáků).
- Praktické ukázky práce s vybranými tématy v rámci konkrétních pracovních listů.
- Proces integrace pracovních listů a videí do běžné, vnitřně diferencované výuky, v rámci tříd s nadanými žáky.
- Způsob nastavení návaznosti jednotlivých témat, jak se vyhnout chybám ve volbě rozvojových materiálů, jak a kdy sdělovat žákům správná řešení, jak pracovat s chybou žáka, jakou poskytovat zpětnou vazbu.
- Představení metodické příručky, závěrečné zhodnocení.
🎤 Lektoři
PhDr. Eva Nováková, Ph.D.
Působí jako odborná asistentka na Katedře matematiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity. Svou vědeckou i pedagogickou aktivitu zaměřuje na problematiku primárního a preprimárního matematického vzdělávání. Výsledky své vědecké práce publikuje doma i v zahraničí. Aktivně se věnuje organizační činnosti ve výboru SUMA JČMF, je členkou týmu garantů soutěže Matematický klokan, dlouhodobě spolupracuje s Národním pedagogickým institutem.
RNDr. Růžena Blažková, CSc.
Absolventka Přírodovědecké fakulty MU, dlouholetá pedagožka na ZŠ i SŠ a expertka na didaktiku matematiky. Věnuje se vzdělávání nadaných i žáků se specifickými potřebami, podílela se na řadě projektů, přednáší v rámci vzdělávání pedagogických pracovníků a dlouhodobě podporuje rozvoj matematického talentu.
