
Zjišťování matematického nadání pomocí testu TIM
Jak test TIM3–5 pomůže najít a podpořit matematicky nadané žáky
Kurz je věnován možnostem vyhledávání matematicky nadaných žáků na prvním stupni českých a slovenských základních škol (konkrétně ve 3.–5. ročnících), zejména prostřednictvím screeningového testu TIM3–5.

Kurz v kostce
- Termín: čtvrtek 27. listopadu 2025 · 14:00–17:00
- Délka: 3 hodiny živého vysílání
- Forma: on-line kurz (živé vysílání)
- Cena: 1 200 Kč
- Pro koho: psychologové, pedagogové (zejména 1. stupně ZŠ), kteří s testem TIM3-5 dosud nepracovali.
V první části se účastníci seznámí s psychologickým pohledem na podstatu matematického nadání a na charakteristiky matematicky nadaných dětí. V první části se účastníci seznámí s psychologickým pohledem na podstatu matematického nadání a na charakteristiky matematicky nadaných dětí. Následně budou srozumitelně představeny psychometrické postupy použité při konstrukci testu, a nejdůležitější psychometrické pojmy, jejichž pochopení je nezbytné pro práci s testem TIM3–5 a pro správnou interpretaci jeho výstupů. Závěrečná část kurzu bude věnována praktickým aspektům práce s testem TIM3–5 – jeho zadávání, vyhodnocování odpovědí dítěte, posouzení spolehlivosti výsledků a formulaci následných vzdělávacích doporučení, stejně jako popisu navazujícího procesu podrobné diagnostiky na poradenském pracovišti. Po ukončení kurzu budou mít účastníci možnost si práci s testem v průběhu následujícího měsíce prakticky vyzkoušet.
Kurz je určen psychologům a pedagogům (zejména 1. stupně ZŠ), kteří s testem TIM3–5 dosud nepracovali.
Obsah kurzu
1. část · Psychologie matematického nadání
- Matematické usuzování a jeho vztah k inteligenci.
- Kognitivní charakteristiky matematicky nadaných dětí.
- Metody vyhledávání matematicky nadaných žáků (pedagogické a/nebo rodičovské nominace, identifikace opírající se o testy obecné inteligence, testování nad věkovou úrovní aj.).
2. část · Základní psychometrické postupy a pojmy
- Základní principy teorie odpovědi na položku.
- Psychometrické parametry testu včetně podrobného vysvětlení jejich významu: reliabilita, validita.
- Vysvětlení významu použitých skórů: T‑skóry, percentily, RPI–1, intervaly spolehlivosti.
- Konstrukce testu: paralelní formy a jejich vyvažování, zajištění obsahové validity, slovenská adaptace a další.
3. část · Praktická práce s testem TIM
- Seznámení se zněním položek, se způsobem administrace, vyhodnocení a interpretace testu TIM.
- Možné problémy a nejasnosti při vyhodnocení odpovědí na konkrétní položky – problematika částečně správných a méně obvyklých odpovědí.
- Očekávané výsledky u různých typů žáků a jejich demonstrace na konkrétních příkladech.
- Nástin vzdělávacích doporučení u identifikovaných nadaných žáků.
4. část · Závěr kurzu
- Shrnutí klíčových informací.
- Diskuze (otázky, náměty).
- Zdroje.
Seznamte se s lektory

Mgr. Hynek Cígler, Ph.D.
Hynek Cígler je psycholog a psychometrik působící na Katedře psychologie a Institutu pro psychologický výzkum Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Zabývá se vývojem psychologických testů a měřicích metod a výzkumem kognitivních schopností a způsobu, jakým lidé odpovídají na položky osobnostních dotazníků. Vyučuje psychometrické kurzy a rád cestuje po světě s batohem. Je jedním ze spoluautorů testu TIM3-5, měl na starosti veškeré analýzy a psychometrické zpracování, které nakonec tvořilo součást jeho dizertační práce.

Mgr. Ondřej Straka, Ph.D.
Ondřej Straka je psycholog a spoluzakladatel Centra Invenio, v němž působí od jeho počátku a zodpovídá zde zejména za oblast individuální diagnostiky. Dále pracuje také na katedře psychologie a Institutu pro psychologický výzkum Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity. Věnuje se především problematice nadání a nadaných dětí, ale i dalším tématům pedagogické a školní psychologie. Dlouhodobě se zabývá vývojem testů schopností, které reflektují moderní trendy v psychodiagnostice, kromě testu TIM3-5 je také jedním ze spoluautorů screeningového diagnostického systému Invenio.